Showing posts with label daebak. Show all posts
Showing posts with label daebak. Show all posts

Friday, September 23, 2011

kenapa pelajar varsiti perlu join persatuan

atau dengan kata lain, aktif.

senang saja..
bagi pelajar yang jauh macam aku, rumah jauh... jadi, xselalu berpeluang balik umah..
adalah sangat membosankan apabila fokus terhadap belajar saja walhal las2 lena jugak lam kelas..
fokus ke mana blajar ke mana.
bila join program2 macam ni, ada jugak aktiviti ujung minggu.. walopon xselalu, masih ada aktiviti..
habis, larat ke nak melawat midvalley tiap2 ujung minggu? mampus kopaklaa poket aku.. toke balak pon bole bankrap cani..
cadangan lain, xyah la jalan2 ya dak? duk bilik tengok movie ka.. duit xkeluar, letrik xya bayar. haa.. kan macam beras keluaran bernas tu..
bab ni aku setuju.. selama 2 sem = 1 tahun yang lepas, aku habiskan masa 1/5 untuk lepak umah kakak aku, 1/5 masa berjalan2 suka ria di KL, dan 1/5 lagi aku tido sahaja semasa ujung minggu.
persoalannya. kemana menghilangnya lebihan 2/5 lagi?ce teka.
sonang bai, aku tengok movie ler.. yang nyata, terlampau tengok movie akan membuatkan mata aku macam nak tersembul saja + sakit disebabkan renungan menawan terhadap skrin laptopku..
sebagai pelajar yang bijak, aku amik keputusan yang bijak untuk join mana2 persatuan.. setel.
masa xdak kerja, menyesal join mana2 aktiviti.
masa belambak keja, menyesal join banyak aktiviti..
otak manusia ni boleh berubah fikiran dalam masa seminit kan.
btw, what goes around comes around. do you believe in karma? where all hardwork will be repay? well, i do.
even a little good deeds will follow you back. however, even small bad deeds will hunt you forever..

Monday, August 22, 2011

edward kwon

once upon a time
he just a normal
child
and
teenager.
now?
unbelievabaria! haha

dia bukan genius pun
grad dari community college ja pun
tapi, dia penah jadi head chef kat burj al arab hotel kat dubai.
wth? see... xmasuk u pon boleh berjaya..
dulu, zaman muda2 dia kerja kat hotel..
tapi,sebab xnak masuk army(sebab xblajar), dia pun sambung jugak blajar..
jadi time tu, cara paling mudah, masuk kolej komuniti lah..
tapi, apa y bezanya, masa practical, org lain kerja 9 jam, dia kerja 16 jam..
success is more than a word.. its ur full throttle of hardwork..
so, hotel tu cam acknowledge la hardwork dia..
dia pon diterima keja kat situ.. 
dari situ, dia keja macam gila atau gila keja la..
pas dah lama keja, edward ni apply ke cawangan hotel kat US
tapi, kat US pon susah nak survive, tambah2 kalo kita xtahu sangat budaya barat ni..
makan.. citarasa depa lak lain kan.. 
dia ckp, 70% duit dia spend on food and books..
banyaknya makan free sample kat supermarket..
susahnya nak berjaya kan.. lagi2 kat tempat orang..
usaha tangga kejayaan..aku rasa, pepatah melayu ni bukan cakap2 kosong ja, ni memang kenyataan.
dia pun usaha la bagi mat2 saleh tu xpandang remeh kat dia..
lepas dia ada tour keliling burj al arab tu, dia semat dalam hati, setaun lagi aku akan keja kat sini! o yeah!
hah..serius! 366 hari pastu memang dia keja kat situ pon..
tapi skang dah tak kot..
sebab dia dah balik korea..jadi celebrity chef..haha..lagi glamor ok..
hmm...dalam hidup ni, memang xmudah la kalau nak capai kejayayaan..
xsenang kalau nak capai kesenangan..
jadi buat kawan2 aku y xdapat pilihan depa, atau xdapat tawaran terus ka dalam upu,
jangan sedih2..
banyak lagi peluang.. masuk u bukan satu2nya cara y belajar..
orang y dah berjaya ni, jarang2 jalan yang dia ambil ni jalan biasa..
selalunya, makin mencabar jalan tu, 
makin besar effort y diguna, 
makin besar kejayaan y digenggam..
masa depan kita bukan untuk diteka time la ni, tapi, untuk ditentukan oleh kita sniri, 
mana letak duduknya kita nanti..

sumber: win2, kbs

 

Blog Template by YummyLolly.com
Sponsored by Free Web Space